فصل 15. نسب پيامبر صلى الله عليه و آله

فصل 15. نسب پيامبر صلى الله عليه و آله
نسب آن حضرت چنين است : محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب كه نامش ‍ شبية الحمد است بن هاشم كه نامش عمرو است بن عبد مناف كه نامش ‍ مغيره است بن قصى كه نامش زيد است بن كلاب بن مرة بن كعب بن لؤ ى بن غالب بن فهر بن مالك بن نضر كه او را قريش گويند بن كنانة بن خزيمة بن مدركة بن الياس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان .
روايت است كه آن حضرت فرمود: ((هرگاه نسب من به عدنان رسيد باز ايستيد.)) (1103) و (روايات ) اتصال نسب حضرتش به آدم ابوالبشر عليه السلام بسيار است و در كتابهاى تاريخ و انساب موجود مى باشد.
مادر پيامبر: آمنه دختر وهب بن عبد مناف بن زهرة بن كلاب بن مرة .
دايه پيامبر: حليمه سعديه دختر عبدالله بن حارث از بنى سعد بن بكر بن هوازن ، آن حضرت را شير داد تا بزرگ شد. و پيش از آمدن حليمه ، ثويبه كنيز ابولهب از شير پسرش مسروح چند روزى آن حضرت را شير داد.
از امام باقر عليه السلام روايت است كه فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله در سن شصت و سه سالگى در سال دهم هجرت وفات يافت . (1104) چهل سال در مكه اقامت داشت كه در راس سال چهلم وحى بر او نازل شد، پس از آن سيزده سال ديگر در مكه ماند، سپس در سن پنجاه و سه سالگى به مدينه هجرت نمود و ده سال نيز در مدينه اقامت نمود، و در ماه ربيع الاول در روز دوشنبه دو شب از آن ماه گذشته جان سپرد صلى الله عليه و آله .(1105)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.