فصل 1. بيان كلى درباره اعجاز آن حضرت

باب نهم : معجزات پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و نشانه هاى راستى او
و ما كان لرسول ان ياتى باية الا باذن الله .
(رعد /38)
((و هيچ پيامبرى را نرسد كه معجزه اى بياورد مگر به اذن خدا)).
فصل 1. بيان كلى درباره اعجاز آن حضرت
يكى از عالمان گويد(1106): كسى كه احوال پيامبر صلى الله عليه و آله را مشاهده كند و به اخبارى كه بيانگر اخلاق ، حالات ، آداب ، عادات ، سجايا و سياست او نسبت به اصناف خلق و راهنمايى او به ضبط و نگهدارى آنان و پيوند دادن گروههاى مختلف خلق با يكديگر و كشاندن آنان به طاعت خود است ، گوش جان سپارد، و با توجه به پاسخهاى شگفت انگيزى كه از آن حضرت حكايت شده نسبت به مسائل مشكل و تدبيرات بديع در مصالح خلق و اشارات زيبا در تفصيل ظاهر شرع كه فقيهان و خردمندان در طول عمر خود از ادراك ابتدايى ترين دقايق آن ناتوانند، شك و ترديدى براى او نمى ماند كه اين همه نمى تواند اكتسابى باشد و از حد نيروى بشرى بيرون است ، بلكه اصلا چنين چيزى تصور ندارد مگر به استمداد از نيروى آسمانى و قوه الهى .
و نيز اين همه خوارق عادات از يك دروغزن و پشت هم انداز ساخته نيست ، بلكه شمايل و احوال او شاهد قطعى و گويايى بر صدق اوست ، حتى گاهى كه يك عرب محض بيابانى او را مى ديد مى گفت : به خدا سوگند اين چهره چهره يك دروغزن نيست ، و به مجرد ديدن شمايل او به راستى او گواهى مى داد، چه رسد به كسى كه اخلاق او را ديده و در همه موارد و امور، پيوسته در كنار او حضور داشته است . و خداوند اين همه كمالات را در حالى به او داد كه مردى درس ناخوانده بود و سر و كارى با علم و مطالعه كتاب نداشت و هرگز در جستجوى علم سفرى نكرده بود، و پيوسته در ميان مشتى عرب بيابانگرد يتيم و ناتوان و مستضعف به سر مى برد.
اينجاست كه بايد پرسيد: اگر وحى صريح در اين امور دخالت ندارد پس ‍ اين همه امورى كه براى او به حصول پيوسته از اخلاق و آداب نيكو و شناخت مصالح فقه مثلا غير از ساير علوم ، چه رسد به معرفت او به خدا و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و خواص ديگر نبوت ، از كجا براى او حاصل آمده ؟ و يك بشر از كجا مى تواند به اين همه امور دست يابد؟ و اگر معجزاتى جز اين امور آشكار نداشت همين ها كافى بود، حال آنكه آنقدر از معجزات و نشانه هاى پيامبرى از او به ظهور پيوسته كه هيچ كاوشگرى در آن ها شك نتواند داشت .
مؤلف : ما برخى از اين معجزات را كه آن عالم آورده (1107) و در اخبار مستفيض آمده يا در كتابهاى معتبر نقل شده مى آوريم و تنها به كليات آنها بدون نقل جزئيات اشاره مى كنيم ، سپس پاره اى ديگر از روايات مستفيضه را كه از طريق خاندان رسالت عليهم السلام رسيده مى آوريم . و تاءييد از جانب خداست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.