خانواده درماني2

خانواده درماني2

آزمون برادري(خود سنجي)
امیرالمؤمنین علی (ع) روایت کرده‌است که رسول مکرم اسلام (ص) فرمود: هر مسلمانی بر برادر خود «30 حق» دارد که ذمه او بری نمی‌شود، مگر اینکه آن را ادا کند یا صاحب حق بر او ببخشد:
1- لغزش او را عفو کند 2- گریه اش را ترحم و دلسوزی کند 3- عیب او را بپوشاند 4- خطا او را نادیده گیرد 5- عذرش را بپذیرد 6- در غیاب او نگذارد غیبت و بدگوئی او را بنمایند 7- همیشه ناصح و خیر خواه او باشد 8- دوستی او را حفظ کند 9- نگذارد مدیون مردم شود 10- چون مریض شود او راعیادت نماید 11- در وقت مردن او حاضر شود 12- دعوت او را بپذیرد 13- هدیه او را قبول کند 14- رفت آمد با او را قطع نکند 15- از محبت او تشکر کند 16- با حسن نیت او را یاری دهد 17- در حفظ محارم و عفت او کوشش کند 18- حاجت او را بر آورد 19- در حاجات او شفیع او بشود 20- عطسه او را طلب خیر کند 21- در حال گمراهی او را هدایت نماید 22- سلامش را جواب گوید 23- سخن او را خوب تعبیر کند 24- به حیوانات او ترحم نماید 25-سوگندش را بپذیرد 26- با دوستانش دوستی کند و با او دشمنی ننماید 27- در حال ظلم و مظلوم بودن او را یاری نماید به ا ین طریق که در حال ظلم کردن او را از ظلم باز دارد و در حال مظلومیت او را در گرفتن حق کمک نماید 28- او را خوار نکند و تسلیم دشمن ننماید 29- آن خوبی ها که برای خود می خواهد برای او نیز خواستار باشد 30- و بدی هائی که برای خود دوست ندارد برای او نپسندد. بعد فرمودند: شنیدم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر یکی از شما نسبت به حقوق برادری مسامحه نماید روز قیامت از وی مطالبه می شود و قضا می گردد.[1] باز برگرديم و به اين حقوق دقت كنيم چه قدر عميق است و دقيق؟! ما چقدر سخن رهبر عزيز اسلام(حضرت محمد(ص) را اجرا مي‌كنيم. بنابراين ما وظيفه داريم مسلمانان را حمايت مالي، كلامي، عاطفي، اطلاعاتي و شناختي و سياسي و معنوي…كنيم. آيا واقعاً مسلمان مي‌تواند در برابر كشتار در سوريه و فلسطين بي‌تفاوت باشد و اشكال كند كه چرا دولت به كشورهاي ديگر كمك مالي مي‌كند؟ اگر اين طور است نمره بالايي در آزمون برادري و مسلماني نمي‌گيريم. آزموني كه خود پيامبر مشخص كرده‌اند كه نقطه اشتراك مسلمانان است.
«هفته وحشت»
«هفته وحدت»، نوازد نورس نارسي نيست كه اول هفته به دنيا بيايد و چند روز با رنجوري سپري كند و آخر هفته از دنيا برود، هفته وحدت درخت تنومندي است كه در صدر اسلام، بذرش به دست پر بركت پيامبر مهرباني كاشته شده‌است و روز به روز پربارتر مي‌شود. دشمنان اسلام، علف‌هاي هرزي هستند، كه دست در دست هم داده‌اند تا اجازه نفس كشيدن و رشد را از اين درخت بگيرند. تبلور، اتحاد مسلمان در هفته وحدت، ماية«وحشت» دشمنان شده‌است. هركسي كه به اين وحدت اسلامي صدمه بزند و در واقع كمك به رشد علف‌هاي هرز كرده و راه رشد اين درخت پرثمر را به سهم خود گرفته‌است. مراجع شيعه تقويت اتحاد صفوف مسلمان را «واجب» و ايجاد تشتت و تفرقه را «حرام» مي‌دانند. پس اگر هفته وحدت بايد هميشگي و همه روزه باشد، نبايد هفتة وحدت را جشن بگيريم؟ هفتة وحدت را «بايد» جشن بگيريم، چون اين كار مانند خانه روبي قبل از عيد، يا جشن تولد، و يا يادداشت براي يادآوري و غفلت‌زدايي است. مانند پرچم و يك سمبل است كه ما را به خود مي‌آورد. و نماد تبري ابراهيم(ع) بر بت اسكتبار و صنم جهل.
اهداف خانواده‌ درمانی
در روان‌شناسي خانواده درمان‌گران براي اهدافي بيان كرده‌اند كه مهم‌ترين آنها عبارتند از: 1. تغییر اصول غیرانطباقی که بر خانواده مسلط است،2. بالا بردن آگاهی اعضای خانواده در زمینه راه‌های مختلف حل مشکل، 3. افزایش روابط مستقیم چهره به چهره و کاهش از سرزنش، 4. کاهش یا رفع تعارض و اضطراب در روابط بین فردی، 4. تقویت حساسیت نسبت به نیازهای هیجانی اعضای خانواده به وسیله یکدیگر و برآورده‌سازی نیازها، 5. تقویت ظرفیت افراد خانواده برای مقابله با نیروهای مخرب درون و بیرون از محیط خانواده، 6. نفوذ بر هویت خانوادگی و ارزش‌های آن، به طوری که اعضای خانواده به سوی رشد و سلامتی گرایش یابند.
متناظر و موازات اين اهداف، نيز بايد در درمان گرفتارهاي جهان اسلام در نظر گرفته شود.
ادامه دارد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.