? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ۳

? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ۳

✅ #صدق، دومین خصلت از #مکارم_اخلاق است. معنای صدق، راستی است. هم صفت برای گفتار است و هم برای رفتار؛ گفتار و رفتار صادقانه.

✅ پیامبر اکرم (ص) در دعایی فرمودند: خدایا! قلبم را از نفاق و زبانم را از کذب پاک کن” یکی از مأموریتهای امام زمان هم که در دعای ندبه آمده، همین است: “کجاست باطل کننده دسیسه‌های کذب و دروغ”

✅ دروغگو آیات الهی را قبول ندارد. اصلا خدا را قبول ندارد، حالا ممکن است نماز هم بخواند! بین نماز خواندن تا مؤمن بودن، فاصله بسیار است. حضرت علی (ع) فرمودند: “انسان مادامیکه دروغ می‌گوید طعم ایمان را نمی‌چشد، چه شوخی و چه جدی”
نتیجه دروغ، دور شدن از رحمت خدا و خروج از دستگاه اوست.

✅ امام صادق (ع) همراه یکی از یاران بسمت منزل می‌رفتند. به خانه امام که رسیدند، امام از او خداحافظی کردند و جدا شدند. پسر امام که همراه ایشان بود گفت: به او تعارف می‌کردید تا به منزل می‌آمد. امام فرمودند: آمادگی پذیرش او را نداشتم! فرزند گفت: شما تعارف می‌کردید، شاید او نمی‌پذیرفت! امام فرمودند: در آنصورت باید چیزی را می‌گفتم که در نیت خود، اراده نکرده بودم.
این دروغ کوچک است! می‌بینیم که در جامعه ما چقدر این دروغها زیاد است!

✅ کسی خدمت پیامبر (ص) رسید و عرض کرد: من به گناهانی مبتلا هستم، دروغ هم می‌گویم. چه کنم تا درست شوم؟ پیامبر فرمودند: قول بده دروغ نگویی. گفت: عهد می‌کنم دیگر دروغ نگویم.
فردا که از خانه بیرون آمد مثل گذشته خواست پی شراب‌خواری برود. با خود گفت اگر رسول خدا از حال من بپرسند، نمی‌توانم به ایشان دروغ بگویم. به همین روال در روزهای دیگر در برابر گناهان دیگرش، سؤال پیامبر را در ذهن تصور می‌کرد و می‌دید که نمی‌تواند دروغ بگوید. همین سبب نجاتش شد.

⬅️ دروغ کمر جامعه را می‌شکند چون اعتماد را از بین می‌برد. اعتماد که از بین برود، امنیت اجتماعی از بین می‌رود و مردم هرگز با هم وحدت نخواهند داشت. امنیت اجتماعی از شاخصه‌های زندگی سالم است.

⭕️ زیاد شنیدیم که می‌گویند: “اگر ما دروغ نگوییم، بقیه که دروغ می‌گویند” تو دروغ نگو، آنوقت اهل ایمان می‌شوی و خدا از اهل ایمان دفاع می‌کند. چه کسی پشت و پناهی بالاتر و بهتر از خداوند دارد؟!
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه احیاء شب ۲۳ #رمضان_۱۳۹٥
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.