عروس شدن و عروس ماندن1

عروس شدن و عروس ماندن1

عروس در لغت به معناي خوب، آراسته و هر چيز بسيار زيبا است. اسلام مي خواهد دختران هم زودتر عروس «شوند» و هم عروس، خوشگل و ملوس «باقي بمانند»؛ چگونه؟! خب، لازم شد كلكسيوني از انواع عروس را نشان مي دهيم تا عروس ها خودشان انتخاب كنند كه كدام بهتر است؟ نوع گزينش، نقش مهمي در خوشبختي خود، شوهر، مادرشوهر و اطرافيان شان دارد. با توجه به معناي لغوي عروس بد نيست بدانيم كه مردان هم با رعايت حدود شرع مي توانند از نظر صورت و سيرت، عروس شوند و عروس بمانند! تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل:
1. تقسیم اخلاقي عروس
ميل به «عشوه گري و جلوه نمايي» در زن ذاتي است. محارم زن بايد با رعايت اخلاق و شرع، اين ميل غريزي را ارضا كنند، وگرنه گُل هاي زندگی تان، مثل افرادي كه به خاطر فقر آهن، گِل مي خورند، به دست صيادان بی مروت چيده مي شوند. عروس ها در يك تقسيم اخلاقي سه نوع اند:
الف) صورتي: همه هم وغم اين گروه از عروسان، آراستگي و حتي بزك كردن دك و پُز و صورتشان است نه صفات اخلاقي و سيرتشان. در زايشگاه افكار ايشان، احساس پوچي، خودشيفتگي و بدشكلي هراسي و… توليد و تكثير مي شود. با خزان بيماري و برگ ریزان جواني، طراوتشان خشك مي شود، كولاك سنگين افسردگي بر سر و صورت زندگی شان مي وزد. اين گروه، به «اشتباه فاحش» گمشده خود را در «بيرون» خود مي جويند.
ب) صورتي سيرتي: هم دنبال زيبايي اخلاقي هستند و هم در پي زيبايي ظاهري، ولي تأكيد بيشتري بر ظاهر دارند.
ج) سيرتي صورتي: آراستگي ظاهر و صورت را مهم مي دانند ولي اخلاق و سيرتشان را مهم تر مي دانند. به دستور اسلام براي شوهر خود در خانه «هلو» هستند و براي مردان مريض دل «لولو»؛ نه، اشتباه نكنيد! شلخته نيستند، بلكه عفاف درون و حجاب بيرونشان، حريم و حرمت ساز است و دست رد بر سينه مردان هوسران مي زند. در زايشگاه افكار اين عروسان، فضيلت، خير، خوبي و آرامش و مدارا تكثير و توزيع مي شود. برگريزان جواني و زمستان كهولت و بيماري هم نمي تواند گل همیشه بهار سيرتشان را بخشكاند. اينان هميشه شاداب و با طراوت اند.
2. تقسيم عرفاني عروس
الف) الشكرلله: ايشان از الطاف الهي با صفات عالي انساني هستند كه بايد براي داشتن آن ها خدا را شكر كرد.
ب) العياذ بالله: اينان از سربازان لشكر شيطان با صفات پست اخلاقي اند كه بايد از شرشان به خدا پناه برد.
ج) اللِياذبالله: ايشان عروساني فهميده و با كمالات اخلاقي هستند كه مؤمنان بايد اين گونه عروسان را از خداوند تربيت و يا طلب كنند.
3- تقسيم فلسفي عروس
انسان مثلثي است با سه ضلع «جسم» و «ذهن» و «روح». با توجه به اين تقسيم عروسان اينجا مراتبي دارند: زيبارويان، زيباانديشان، زيباخُلقان.
«زيباترين عروس» كسي است كه با رهنمودهاي عقل و علم و با محوريت شرع، اخلاق در هر سه ضلع، هم عروس شود و هم ملوس باقي بماند.[1] ادامه دارد….
……………………….
لِياذ: پناه گرفتن به کسی یا به چیزی یا به جائی،
اللياذبالله يعني پناه بردن به خدا براي جلب و طلب خير، ولي العياذ بالله كه يعني پناه بردن به خدا براي دفع و رفع شرّ.

پی نوشت :
[1] مادرشوهرت را بكش، محمدحسين قديري، به نقل از ماهنامه خانه خوبان، شماره 82، آذر1394.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.