تسليم در آئينه گفتار ائمه

تسليم در آئينه گفتار ائمه

در احاديث شريفه ائمه طاهرين سلام الله عليهم اجمعين کلمات سلم، سلام وتسليم بسيار به کار مى رود تا مردم براى رسيدن بن مراحل آن اشتياق يابند وبه پيروى از پيشوايانشان در سير مراتب آن بکوشند. در مناجات پر سوز امام سجاد عليه السلام در صحيفه سجاديه اين چنين مى خوانيم: اللهم وانى اتوب اليک من کل ما خالف ارادتک او زال عن محبتک من خطرات قلبى ولحظات عينى وحکايات لسانى.(23)

خدايا! به سوى تو توبه مى کنم از هر چه که با اراده تو مخالفت کند يا موجب زوال محبتت شود، از وساوس دل من ونگاههاى کوچک وگفتارهاى زبان که بر خلاف خواسته ومحبت تو باشد. ودر دعاى بيستم آن نيز مى خوانيم: واعمم ابصار قلوبنا عما خالف محبتک. چشمهاى دل ما را از آنچه مخالف محبت تو است کور کن وتنها محبت خود را در دل ما جايگزين فرما. ودر دعاى بيست ويکم آن مى خوانيم: وفرغ قلبى لمحبتک.

قلب مرا چنان کن که براى محبت تو خالى باشد. ونيز: (واجعلنا عندک من التوابين الذين اوجبت لهم محبتک).(24)

وما را نزد خود از توبه کنندگان قرار ده، آنان که محبت خود را بر ايشان واجب نموده اى. از کلام امام عليه السلام اين گونه برداشت مى شود که تنها دوستداران خدا توفيق توبه مى يابند وهمانان تسليم حق گشته، از محبت غير او اعراض مى کنند: وانزع من قلبى حب دنيا دنيه.(25)

ومحبت دنياى پست را از دل وجان من ريشه کن فرما. ودر بخش کلمات گوهربار وکوتاه امام امير المؤمنين عليه السلام در نهج البلاغه آمده است: الاسلام هو التسليم والتسليم هو اليقين.(26)

اساس اسلام، تسليم وتسليم يقين است. در درياى مواج تولى وتبرى زيارت عاشورا، زبان وحى به شيعيان چنين مى آموزد: انى سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم. من با هر کس که با شما سر صلح داشته باشد صلح، وبا آن که جنگ کند جنگ هستم. جالب است که در عبارت فوق به واژه سلم توجه کنيم که به معنى صلح است وبه جاى صلح کننده به کار رفته که جنبه مبالغه اى دارد ومفهوم آن چنين است که از شدت تسليم، نفس سلم وصلح شده ام، وهمچنين، واژه حرب يعنى جنگ ومعناى آن چنين است که از شدت غضب بر کسانى که در مقابل شما ايستاده اند عين جنگ شده ام. در روايات اعتقادى، ابوابى مناسب اين مقام وجود دارد ودر کتب اخلاقى نيز مباحث مبسوطى در اين زمينه به چشم مى خورد. مثلا مرحوم کلينى در کتاب شريف کافى بابى گشوده با عنوان باب التفويض والرد اليهم که مشتمل بر احاديث زيبايى در اين زمينه است ودر ارائه اين نحو تعليم وتربيت است که در عبارات دلنواز زيارت سلام على آل يس اين گونه اعتقادات خود را به امام عصرمان – عجل الله تعالى فرجه الشريف – عرضه مى داريم وآنها را بدو تفويض مى کنيم: اشهدک يا مولاى انى اشهد ان لا اله الا الله… واشهد انک حجه الله…. وهمچنين در سرود صبحگاهى انتظار – دعاى عهد، از خداى عز وجل مى خواهيم که: اسلک بى محجته. مرا همواره بر طريق وراه او ثابت قدم دار. امام الموحدين حضرت على عليه السلام نيز مى فرمايند: ولقد کنا مع رسول الله صلى الله عليه وآله، نقتل آباءنا وابناءنا واخواننا واعمامنا، ما يزيدنا ذلک الا ايمانا وتسليما ومضيا على اللقم وصبرا على مضض الالم.(27)

ما با پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله بوديم در حالى که پدران وفرزندان وبرادران وعموهاى خود را مى کشتيم واين کار نمى افزود مگر ايمان وتسليم وبر شاهراه صراط مستقيم بودن وصبر ما را بر دردها ورنجها. ونيز در جاى ديگر مى فرمايند: فما نزداد على کل مصيبه وشده الا ايمانا ومضيا على الحق وتسليما للامر.(28)

در هر مصيبتى وشدتى، آنچه براى ما زياد مى شد ايمان بود وسر سپردگى حق وتسليم امر وفرمان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.