امام علي (ع) :

امام علي (ع) :   أخوكَ الّذي لا يَخْذُلُكَ عِندَ الشِّدَّةِ ، و لايَغْفُلُ عنكَ عندَ الجَرِيرةِ ، و لا يَخْدَعُكَ حينَ تَسْألُهُ ( ميزان الحكمه ، ج 2، برادري حقيقي)  برادر تو آن كس است كه گاه سختى تنهايت نگذارد و به هنگام گناه از تو غافل نشود و هرگاه از او چيزى مى پرسى فريبت ندهد.

ادامه نوشته »

فصل 20. سعادت و شقاوت در روايات

فصل 20. سعادت و شقاوت در روايات 1 – در ((كافى )) با سند خود از مولايمان امام باقر عليه السلام روايت كرده كه : اگر مردم مى دانستند كه خداوند چگونه اين آفريدگان را آفريده ، هرگز كسى ديگر را سرزنش نمى كرد.(488) 2 – و با سند خود از مولايمان امام صادق عليه السلام كه : از آن …

ادامه نوشته »

فصل 19. فلسفه اختلاف نفوس در خير و شر، سعادت و شقاوت

فصل 19. فلسفه اختلاف نفوس در خير و شر، سعادت و شقاوت اما تفاوت نفوس در اين مورد، و نامساوى بودن آنها در خيرات و شرور، و مختلف بودن آنها در سعادت و شقاوت ، به دليل اختلاف استعدادها و تنوع حقايق است ، زيرا مواد سفلى (مادى ) به حسب خلقت و ماهيت ، در لطافت و غلظت با …

ادامه نوشته »

فصل 18. پاداش و كيفر

فصل 18. پاداش و كيفر اما پاداش و كيفر، از لوازم و ثمرات كارهايى است كه از ما سر مى زند و از لواحق و پى آمدهايى امورى است كه در ماست و اين طور نيست كه از خارج بر ما وارد شوند. پس مجازات نيز (مانند آزمايش ) آشكار ساختن چيزى است كه در قدر به سود يا زيان …

ادامه نوشته »

فصل 17. فلسفه آزمايش الهى

فصل 17. فلسفه آزمايش الهى اما آزمايش از سوى خداى سبحان ، آشكار ساختن چيزى است كه در قدر به سود يا زيان ما نوشته و ابراز چيزى است كه در ما به وديعه نهاده و بالقوه در طبيعت ما نشانده ، به گونه اى كه پاداش و كيفر بر آن ترتب يابد، زيرا تا زمانى كه از قوه به …

ادامه نوشته »

فصل 16. سبب و مسبب هر دو از خداست

فصل 16. سبب و مسبب هر دو از خداست همان گونه كه اشياء داخلى در وجود انسان مثل علم و قدرت و اراده از جمله اسباب فعل اند، امور بيرون از وجود انسان همچون دعاها، طاعات سعى و كوشش ، تدبير، حذر، التماس و طلب ، تكليف ، وعد و وعيد، ارشاد، تهذيب ترغيب نمودن ، ترساندن و امثال آنها …

ادامه نوشته »

فصل 15. استناد فعل به خدا و غير او

فصل 15. استناد فعل به خدا و غير او به خاطر همين مطابقت ميان جبر و تفويض ، موافقت ميان وجوب و امكان است كه خداى متعال در قرآن كريم افعال را گاه به خود نسبت مى دهد، گاه به فرشتگان و گاه به بندگان ، مانند آيه : اللّه يتوفى الانفس حين موتها (471): ((خدا جانها را به وقت …

ادامه نوشته »

فصل 14. علت قائل شدن به جبر و تفويض

فصل 14. علت قائل شدن به جبر و تفويض حال كه چنين است ، پس هر كه به اسباب قرينه و نزديك به فعل بنگرد و آن را مستقل (در فعل ) بداند، قائل به قدر و تفويض شده ، يعنى كارهاى ما به قدرت خودمان انجام مى شود و به خودمان واگذار شده است ؛ در حالى كه خداى …

ادامه نوشته »

فصل13.پيوستگى شرايط و مراتب ايجاد حوادث

فصل13.پيوستگى شرايط و مراتب ايجاد حوادث يكى از علما گويد (465) ((تمام حوادث مستند به قدرت ازلى هستند ولى برخى مرتب بر برخى ديگرند مانند ترتبى كه مشروط بر شرط دارد، از اين رو اراده ايجاد حادثه اى از قدرت ازلى و قضاى الهى صادر نمى شود مگر بعد از علم ، و علم نيست مگر بعد از حيات ، …

ادامه نوشته »

فصل 12. جمع بين اختيار و اضطرار، و معناى امر بين الامرين

فصل 12. جمع بين اختيار و اضطرار، و معناى امر بين الامرين تحقيقا دانستى كه آنچه در اين عالم ايجاد مى شود، پيش از وجودش ، در عالم ديگرى كه فوق اين عالم است با هيئت و زمانش تقدير و طرح شده است . و نيز ثابت است كه خداى بزرگ بر تمام ممكنات قادر است و هيچ چيز، با …

ادامه نوشته »