فصل 11. مشكل بودن فهم معناى قضا و قدر

فصل 11. مشكل بودن فهم معناى قضا و قدر بدان كه مساءله قدر (و سرنوشت الهى ) در افعال و خلق اعمال (بندگان از سوى خدا) از اسرار و مسائل پيچيده اى است كه فهم ها درباره آن متحير و آراى مردم در آن باره مختلف بوده و اجازه سخن در افشاى آن داده نشده است ، بنابراين نبايد جز …

ادامه نوشته »

فصل 10. توضيحى ديگر درباره قضا و قدر

فصل 10. توضيحى ديگر درباره قضا و قدر در كتاب ((توحيد)) با سندش از مولايمان امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه در تفسير آيه : و قالت اليهود يد الله مغلولة (425) : ((يهوديان گفتند: دست خدا بسته است )) فرمود: مقصودشان اين نبود كه دست خدا اين چنين است (دست روى دست گذاشته يا دست به گردن …

ادامه نوشته »

فصل 9. وابستگى عالم به خداوند

فصل 9. وابستگى عالم به خداوند يكى از حكما مطلبى دارد كه خلاصه آن چنين است : وجود عالم كه از حضرت بارى – جل شاءنه – صادر شده مانند وجود خانه از بنا و وجود نوشته از نويسنده كه عينش ثابت و مستقل بذات و پس از نوشته شدن بى نياز از نويسنده است ، نمى باشد، بلكه مانند …

ادامه نوشته »

فصل 8. معانى حكم ، قضا و قدر الهى

فصل 8. معانى حكم ، قضا و قدر الهى از آنچه گفتيم معناى حكم و قضا و قدر خداى متعال روشن شد، زيرا تدبير حضرتش اصل قرار دادن و ترتيب اسباب است تا بدين وسيله حكم خداى متعال به مسببات متوجه گردد. نصب اسباب كلى ثابت و مستقر كه زوال و دگرگونى در آن ها راه ندارد مانند زمين و …

ادامه نوشته »

فصل 7. رابطه تردد خاطر با مساءله بداء

فصل 7. رابطه تردد خاطر با مساءله بداء يكى از عارفان گويد(422): از همين حقيقت الهى كه از آن به تردد كنايه آورده مى شود ترددهاى كونى و تحير نفوس سرچشمه ميگيرد، بدين بيان كه بسا در كارى مردد مى شويم كه آيا انجام بدهيم يا نه ؟ و پيوسته ترديد داريم تا سرانجام يكى از آن امور مورد ترديد …

ادامه نوشته »

فصل 6. اعتقاد به بداء خاص مكتب اهل بيت و شيعيان است

فصل 6. اعتقاد به بداء خاص مكتب اهل بيت و شيعيان است بدان كه اعتقاد به روا بودن بداء بر خداى بزرگ ، از ويژگيهاى اهل بيت عليهم السلام و شيعيان آنان – رضى الله عنهم – است . در كتاب ((كافى )) و ((توحيد)) به سندشان از مولايمان امام صادق عليه السلام روايت است كه : ((خداوند به چيزى …

ادامه نوشته »

فصل 4. آفرينش آسمانها و موجودات آنها در روايات

فصل 4. آفرينش آسمانها و موجودات آنها در روايات در كتاب ((توحيد)) با سند خود از ابوصلت هروى روايت كرده است كه : مامون از حضرت رضا عليه السلام درباره اين آيه : هو الذى خلق السماوات و الارض فى سنة ايام و كان عرشه على الماء ليبلوكم ايكم احسن عملا (370) پرسش نمود، حضرت فرمود: خداى تبارك و تعالى …

ادامه نوشته »

فصل 3. توضيحات ابن ميثم ره پيرامون ابن خطبه

فصل 3. توضيحات ابن ميثم ره پيرامون ابن خطبه گويد: ((بدان كه خلاصه آنچه از اين فصل دانسته مى شود آن است كه : خداوند جاها و مكانهايى را مقدر نموده و آب آنچنانى را در آن جارى ساخت ، و بادى را كه توانايى ضبط و حفظ آن آب را داشت آفريد و آب را بر روى آن سوار …

ادامه نوشته »

فصل 2. چگونگى آفرينش آسمانها در نهج البلاغه

فصل 2. چگونگى آفرينش آسمانها در نهج البلاغه (امير مؤ منان عليه السلام در يكى از خطبه هاى خود فرموده است : (358) ((سپس خداى سبحان فضاها را شكافت و گوشه و كنار را باز نمود و فضاهاى خالى را بيافريد و در آنها آبهايى انبوه و خروشان و موجهايى انباشته روان نمود، آن را بر پشت بادى سخت و …

ادامه نوشته »

فصل 1. صادر اول يا نخستين آفريده

باب هفتم : در افعال و قضا و قدر خداوند – جل ذكره – (329) ان ربكم الله الذى خلق السموات و الارض فى سنة ايام ثم استوى على العرش يغشى الليل النهار يطلبه حثيثا و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين . (اعراف /54) ((پروردگار شما الله است همان …

ادامه نوشته »