كتاب : علم اليقين ، جلد اول

فصل 3. شگفتيهاى رحمت خدا به انسان

فصل 3. شگفتيهاى رحمت خدا به انسان سپس با توجه به كمال قدرت خدا به رحمت كاملش بنگر، كه چون جنين بزرگ شود و زهدان براى آن تنگ آيد، چگونه او را رهنمايى كرده تا واژگون و سر و ته شود و بجنبد و از آن جاى تنگ بيرون آيد و راه نفوذ و بيرون شدن بجويد، به گونه اى …

ادامه نوشته »

فصل 2. شگفتيهاى وجود انسان

فصل 2. شگفتيهاى وجود انسان از نشانه هاى خدا انسان است كه از نطفه آفريده شده . اى برادر، نخست در خود و بدنت كه نزديكترين چيز به خودت مى باشد، بنگر، كه در تو آنقدر شگفتيها دليل بر عظمت خدا نهفته است كه براى آشنايى با صد يك آن عمرها سپرى مى شود، و تو از آنها غافلى . …

ادامه نوشته »

فصل 1. تقسيم بندى موجودات

باب هشتم : پاره اى از آثار رحمت و نشانه هاى عظمت خدا -جل ذكره – فانظر الى آثار رحمة الله … (روم /50) ((پس به آثار رحمت خدا بنگر…)) فصل 1. تقسيم بندى موجودات بيشتر آنچه در اين باب مى آوريم برگرفته از سخن يكى از علماست (517) همراه با تلخيص و توشيح به آيات قرآن و اخبارى از …

ادامه نوشته »

فصل 23. آنچه خدا مى كند خير بندگان است

فصل 23. آنچه خدا مى كند خير بندگان است بدان كه خداى بزرگ با بندگان نمى كند مگر آنچه را كه شايسته تر به حال بندگان است ، زيرا خداى سبحان به بندگان خود لطيف و مهربان بوده و توانا و حكيم است . 1 – در ((توحيد)) به اسناد خود روايت كرده است از پيامبر صلى الله عليه و …

ادامه نوشته »

فصل 22. قضا و قدر عمومى خداوند

فصل 22. قضا و قدر عمومى خداوند از آنچه مذكور داشتيم روشن شد كه قضاى خدا را رد كننده اى و حكم او را تاءخير اندازنده اى نيست ؛ هر چه خدا خواسته شده و هر چه نخواسته نشده است ، در آنچه قضا نموده بندگانش را پناهى نيست ، و در آنچه پسنديده آنان را حجتى نه ؛ و …

ادامه نوشته »

فصل 21. فلسفه تكاليف و وظايف بندگان

فصل 21. فلسفه تكاليف و وظايف بندگان از آن رو كه حكمت الهى اقتضا دارد كه بنده ميان بيم و اميد كه تماميت عبادت به آن دو است به سر برد، خداوند چگونگى علم و قضا و قدر خود و ساير اسباب را از عقلها پنهان داشته و دعاها و طاعتها و نظاير اينها را مناط تكليف و ملاك بندگى …

ادامه نوشته »

فصل 17. فلسفه آزمايش الهى

فصل 17. فلسفه آزمايش الهى اما آزمايش از سوى خداى سبحان ، آشكار ساختن چيزى است كه در قدر به سود يا زيان ما نوشته و ابراز چيزى است كه در ما به وديعه نهاده و بالقوه در طبيعت ما نشانده ، به گونه اى كه پاداش و كيفر بر آن ترتب يابد، زيرا تا زمانى كه از قوه به …

ادامه نوشته »

فصل 16. سبب و مسبب هر دو از خداست

فصل 16. سبب و مسبب هر دو از خداست همان گونه كه اشياء داخلى در وجود انسان مثل علم و قدرت و اراده از جمله اسباب فعل اند، امور بيرون از وجود انسان همچون دعاها، طاعات سعى و كوشش ، تدبير، حذر، التماس و طلب ، تكليف ، وعد و وعيد، ارشاد، تهذيب ترغيب نمودن ، ترساندن و امثال آنها …

ادامه نوشته »

فصل 12. جمع بين اختيار و اضطرار، و معناى امر بين الامرين

فصل 12. جمع بين اختيار و اضطرار، و معناى امر بين الامرين تحقيقا دانستى كه آنچه در اين عالم ايجاد مى شود، پيش از وجودش ، در عالم ديگرى كه فوق اين عالم است با هيئت و زمانش تقدير و طرح شده است . و نيز ثابت است كه خداى بزرگ بر تمام ممكنات قادر است و هيچ چيز، با …

ادامه نوشته »

فصل 11. مشكل بودن فهم معناى قضا و قدر

فصل 11. مشكل بودن فهم معناى قضا و قدر بدان كه مساءله قدر (و سرنوشت الهى ) در افعال و خلق اعمال (بندگان از سوى خدا) از اسرار و مسائل پيچيده اى است كه فهم ها درباره آن متحير و آراى مردم در آن باره مختلف بوده و اجازه سخن در افشاى آن داده نشده است ، بنابراين نبايد جز …

ادامه نوشته »