بایگانی برچسب: كتاب : علم اليقين ، جلد اول

فصل 1. شرع راهنماى عقل است

باب پنجم : پاره اى از اوصاف خداوند جل ذكره ليس كمثله شى ء (شورى / 11) ((چيزى بمانند او نيست )). فصل 1. شرع راهنماى عقل است در قرآن مجيد و احاديث خاندان رسالت عليهم السلام سخنان و عباراتى در وصف خداى سبحان و يگانگى و پيراستگى و بزرگى او وارد شده كه حاوى اسرار و معارف بلندى است …

ادامه نوشته »

فصل 20. فرق اوصاف خدا با چيزهاى ديگر

فصل 20. فرق اوصاف خدا با چيزهاى ديگر آنچه بر خداى سبحان و غير او اطلاق مى شود، همانا به دو معناى مختلف كه در يك پايه نيستند اطلاق مى گردد، حتى وجود كه از نظر اشتراك اعم اشياء است شامل خداوند و غير او به يك شكل نيست ، بلكه تمام ماسوى الله وجودشان سايه ها و شبح هايى …

ادامه نوشته »

فصل 19. دوستى خدا با بنده

فصل 19. دوستى خدا با بنده محبت خداى سبحان به بنده عبارت است از كشف حجاب از دل وى تا او را به ديده دل ببيند، و نيز عبارت است از قادر ساختن او بر تحصيل قرب به بارگاه خودش و اينكه اين را از ازل درباره او خواسته است .

ادامه نوشته »

فصل 18. تكلم خداوند

فصل 18. تكلم خداوند تكلم (سخن گفتن ) خداى سبحان عبارت است از اينكه : ذات متعالى به گونه اى است كه مقتضى القاى كلام – كه دال بر مراد گوينده است – مى باشد، زيرا خداوند آنچه را كه در قضاى سابق از مكنونات علمش بوده به برخى از بندگانش كه خواسته افاضه نموده است . زيرا متكلم عبارت …

ادامه نوشته »

فصل 17. حيات خداوند

فصل 17. حيات خداوند حيات خداى سبحان عبارت است از: نوريت محض و صرف او كه مستلزم ادارك و فعل است ، زيرا حى كسى است كه دراك و فعال است . و چون اين دو صفت (ادراك و فعل ) عين ذات متعالى است ، بنابراين ذات او بذاته حيات است ، و هر حياتى غير او رشحه اى …

ادامه نوشته »

فصل 16. قدرت خدا عام است

فصل 16. قدرت خدا عام است چون اراده خداى سبحان نسبت به مراد، نفس ايجاد است ، از اين رو هرگاه چيزى را اراده كند وجود خواهد يافت ، پس قدرت او عام و شامل هر چيزى است ، اما ممتنع چيزى نيست تا قدرت آن را فراگيرد، از اين رو عدم دخول آنها در حيطه وجود نه نقض عموميت …

ادامه نوشته »

فصل 15. معناى قدرت و اراده خدا

فصل 15. معناى قدرت و اراده خدا قدرت خداى متعال عبارت است از اينكه : ذات خداوند ذاتا به گونه اى است كه به خاطر علم او به نظام خير – علمى كه عين ذات اوست – موجودات از او صادر مى شوند. و در معناى قدرت چيزى جز تعين پيدا نمودن فعل به سبب مشيت اعتبار نمى شود، خواه …

ادامه نوشته »

فصل 14. اراده خدا دو نوع است

فصل 14. اراده خدا دو نوع است اراده خداى سبحان ، از آن جهت كه منسوب به خداى سبحان است عين ذات عزيز و جليل اوست ، و اما از جهت اضافه و نسبتى كه با مراد و آنچه اراده بدان تعلق مى گيرد دارد، محدث (حادث ) است ، جز اينكه مانند اراده ما مقدمه انجام فعل نيست بلكه …

ادامه نوشته »

فصل 13. خدا قادر و مختار است

فصل 13. خدا قادر و مختار است چون ثابت شد كه همه وجود فعل خداى سبحان است و ديگرى در آن مدخليت ندارد و همه مطابق علم او صادر شده است ، صدورى كه از روى اكراه و تحت قهر و غلبه و ضرر قرار گرفتن نبوده ، روشن مى شود كه خداى سبحان بر هر چيزى توانا و به …

ادامه نوشته »

فصل 12. علم خدا به جزئيات نه از راه آلات

فصل 12. علم خدا به جزئيات نه از راه آلات چون علم خداى سبحان به جزئيات آن گونه كه هستند ثابت شد – و از جمله آنها شنيدنيها امثال حروف و صداهاست ، و ديدنيها كه داراى نور و رنگ اند – پس ناگزير خداى سبحان آنها را ادراك مى كند ولى نه با ابزار و اعضاء بلكه به ادراك …

ادامه نوشته »