كتاب : علم اليقين ، جلد اول

فصل 2. الهام ملك و وسوسه شيطان

فصل 2. الهام ملك و وسوسه شيطان راز اين مطلب از تحقيق يكى از عالمان (661) روشن مى شود كه خلاصه اش ‍ اين است : گوهر ناطقه و ادارك كننده اى كه در انسان وجود دارد و قلب حقيقى ناميده مى شود در تمثيل بسان هدفى است كه از اطراف گوناگون تيرها به سوى آن نشانه مى رود، يا …

ادامه نوشته »

فصل 1. معقبات

باب چهارم : در معقبات و شياطين له معقبات من بين يديه و من خلقه يحفظونه من امر الله . (رعد/11) ((او را از پيش و پس فرشتگانى در پى است كه او را از فرمان خدا نگاه مى دارند)) (650) فصل 1. معقبات در تفسير معقبات گفته اند كه آنها فرشتگانى هستند كه در پى يكديگر مى آيند، فرشتگان …

ادامه نوشته »

فصل 3. مراتب ارواح نورى بشرى

فصل 3. مراتب ارواح نورى بشرى يكى از دانشمندان در بيان مراتب ارواح نورى بشرى گفته است : نخستين روح ، روح حساس است كه آنچه را حواس پنجگانه وارد مى سازند دريافت مى دارد، گويا اين روح اصل و آغاز روح حيوانى است ، زيرا حيوانيت حيوان بدان روح است . اين روح در كودك شيرخوار هم موجود است …

ادامه نوشته »

فصل 2. ارواحى كه ويژه انبيا و ائمه عليهم السلام است

فصل 2. ارواحى كه ويژه انبيا و ائمه عليهم السلام است در ((بصائر الدرجات )) با سند خود از حضرت جواد عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: امام باقر عليه السلام فرموده است : ((اوصياى گرامى (رسول خدا صلى الله عليه و آله ) محدث اند (يعنى با آنان از عالم غيب سخن گفته مى شود)، روح القدس با …

ادامه نوشته »

فصل 1. فرشتگان مدبر بدن انسان

باب سوم : در ارواح بشرى و ايدهم بروح منه (مجادله /22) ((و آنان را به روحى از خود يارى داد.)) فصل 1. فرشتگان مدبر بدن انسان ارواح بشرى همان فرشتگان مدبر بنيه انسان اند – چنانكه به تفصيل گفتيم – و جملگى در حديث كميل كه در فصل گذشته آمد مذكور است . اين فرشتگان را ((ارواح )) ناميده …

ادامه نوشته »

فصل 8. نفوس انسانى در كلام اميرمؤ منان عليه السلام

فصل 8. نفوس انسانى در كلام اميرمؤ منان عليه السلام از كميل بن زياد روايت است كه گفت : ((از مولايمان اميرمؤ منان عليه السلام پرسيدم و گفتم : اى اميرمؤ منان ، مى خواهم نفسم را به من بشناسانى . فرمود: اى كميل ، كدام نفس را مى خواهى به تو معرفى كنم ؟ گفتم : مولايم ! مگر …

ادامه نوشته »

فصل 7. قواى ويژه انسان

فصل 7. قواى ويژه انسان اما انسان از آن جهت كه انسان است ، به خاطر اين ويژگى كه از مافوق خود اثر مى پذيرد و در پايين تر از خود تاءثير مى نهد، در ذات خود داراى دو فرشته است : علام (دانا) و فعال (كننده ). با اولى ، تصورات و تصديقات را ادراك مى كند و به …

ادامه نوشته »

فصل 6. فرشتگان يا قواى حيوانى

فصل 6. فرشتگان يا قواى حيوانى در حيوان ناگزير بايد دو فرشته وجود داشته باشد: محرك و مدرك . محرك ، يا باعث بر حركت است يا فاعل آن . و آن كه باعث است يا باعث بر جلب منفعت است تا لذت آفريند، يا دفع ضرر تا انتقام بگيرد. و مدرك يا ظاهر و آشكار است و يا باطن …

ادامه نوشته »

فصل 5. خادمان قوه مولده

فصل 5. خادمان قوه مولده فرشته توليدكننده را دو فرشته خدمت مى كنند، يكى از آنها مواد اضافى را كه از آخرين هضم بازمانده است به صورت منى يا شبيه آن چون تخم و بذر در مى آورد. و ديگرى هر يك از اجزاى اين ماده را براى قبول صورتى مخصوص از سوى بخشنده صورتها (خداى متعال ) آماده مى …

ادامه نوشته »

فصل 4. سختكوشى فرشتگان در كار خود

فصل 4. سختكوشى فرشتگان در كار خود اين فرشتگان پيوسته در كار خويش اند و يك چشم بر هم زدن از كار خود باز نمى ايستند. (نپنداريد كه درخت يا حيوان و انسان كه هميشه در حال غذا خوردن نيستند تا اين فرشتگان هم بيكار نمانند و از كار باز نايستند) زيرا وقتى مثلا درخت آب داده مى شود يا …

ادامه نوشته »