كتاب : علم اليقين ، جلد اول

فصل 1. پيامبر كيست ؟

باب دوم : در صفات پيامبر و اصول معجزات يلقى الروح من امره على من يشاء من عباده (غافر / 15) ((روح را از فرمان خود بر هر يك از بندگانش كه بخواهد القا مى كند.)) فصل 1. پيامبر كيست ؟ پيامبر كسى است كه خداوند او را از ميان آفريدگان خود برگزيده و بر آنچه از احكام وحى و …

ادامه نوشته »

فصل 9. غرض اصلى بعثت پيامبران و اديان آسمانى

فصل 9. غرض اصلى بعثت پيامبران و اديان آسمانى بايد دانست كه غرض اصلى از فرستادن پيامبران و نهادن قوانين الهى به خدمت گرفتن غيب شهادت راست و سوق دادن مردم به سوى خدا و خدمتگزارى شهوات براى عقلها و ارجاع دنيا به آخرت و تشويق بدين امور و نهى از عكس آنهاست ، تا آفريدگان از عذاب آخرت و …

ادامه نوشته »

فصل 8. ملاك گناهان صغيره و كبيره

فصل 8. ملاك گناهان صغيره و كبيره يكى از عالمان (814) قاعده اى را براى تشخيص گناهان كبيره از صغيره بلكه براى بيان مراتب همه يا بيشتر تكاليف شرعى بيان داشته كه خلاصه آن اين است : ما از شواهد شرع و نور بصيرت مى دانيم كه غرض اصلى اديان الهى سوق دادن مردم به جوار خداوند و سعادت ديدار …

ادامه نوشته »

فصل 7. قوانين اقتصادى ، اجتماعى و سياسى

فصل 7. قوانين اقتصادى ، اجتماعى و سياسى و لازم است كه براى مردم قوانين مالى وضع كند كه چگونگى و نشانه هاى اختصاص يافتن هر مالى را به صاحبش بيان دارد مانند احكام معاملات و ديون و تقسيم ارث و غنائم و صدقات (زكاتها)، و به هنگام وجود ابهام ، راه اختصاص آن را به صاحب اصليش از طريق …

ادامه نوشته »

فصل 6. لزوم عبادات فردى و اجتماعى

فصل 6. لزوم عبادات فردى و اجتماعى و واجب است كه مردم را به طاعات و عبادات ملزم كند تا آنان را با عادت و تمرين ، از مقام حيوانيت به مقام فرشتگانى سوق دهد، اين عبادات ممكن است امورى وجودى و فردى باشد، مانند نمازها و ذكرها به صورت خضوع و خشوع ، تا آنان را با شوق و …

ادامه نوشته »

فصل 5. اصل اول در شريعت ، خداشناسى است

فصل 5. اصل اول در شريعت ، خداشناسى است يكى از اهل علم و حكمت گويد: بر پيامبر واجب است كه قوانينى را كه براى مردم وضع مى كند به فرمان و وحى خدا باشد و روح القدس آنها را فرود آورده باشد، و نخستين اصلى را كه در قوانين خود بايد در نظر گيرد آن است كه به مردم …

ادامه نوشته »

فصل 4. آورنده شريعت بايد از جنس بشر و داراى معجزه باشد

فصل 4. آورنده شريعت بايد از جنس بشر و داراى معجزه باشد و لازم است كه اين قانونگذار انسان باشد، زيرا مباشرت فرشته براى آموزش ‍ انسان بدين گونه كه ياد شد محال است : و لو جعلناه ملكا لجعلناه رجلا و للبسنا عليهم ما يلبسون (812) ((و اگر او (پيامبر) را فرشته اى مى ساختيم مى بايست او را …

ادامه نوشته »

فصل 3. لزوم دين و وجود پيامبران

فصل 3. لزوم دين و وجود پيامبران و همان گونه كه در علم عنائى الهى (810)، نظام عالم نيازمند به باران است و رحمت خداوندى نيز از فرستادن باران پياپى براى برآوردن نياز آفريدگان دريغ نورزيده ، همچنين نظام عالم بى نياز از اين نيست كه كسى باشد تا مردم را از آنچه موجب صلاح دنيا و آخرت تنهاست آگاه …

ادامه نوشته »

فصل 2. لزوم دين براى تكميل استعدادهاى انسان

فصل 2. لزوم دين براى تكميل استعدادهاى انسان به عبارت ديگر: چون انسان در آغاز تولد و ابتداى رشد خود از هر كمالى كه براى آن آفريده شده تهى است و دست او از هدفى كه بدان فراخوانده شده كوتاه است : و الله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا (802) ((خداوند شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد …

ادامه نوشته »

فصل 1. لزوم دين براى حفظ نظام اجتماع

مقصد سوّم : شناخت كتابهاى آسمانى و رسولان الهى عليهم السلام لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس ‍ بالقسط. (حديد / 25) ((به تحقيق كه ما پيامبران خود را با دليل روشن فرستاديم و كتاب و ميزان با آنان فرو فرستاديم تا مردم به عدالت برخيزند)). باب اول : نياز به پيامبران و اديان …

ادامه نوشته »